MENIU

 

 

Home Contact Despre noi † 

BUDISMUL

   Budismul a aparut in secolele VII-VI i. Hr ; asu reactie negativa vata de jertfele din hinduism,exclusiv ritualiste,in contextul in care viata religioasa a Indiei este marcata de impartirea societati in caste dominate de slujitori templelor-brahmanii.

   Spre deosebire de crestinism si islamism , budismul considera ca intemeietorul sau , Siddhartha Gautama (560-480 i.Hr) , nu este intruparea lui Dumnezeu sau profet divin.Traditia orientala sustine ca , pana a ajunge sa fie numit Buddha (trezit,implinit,cel luminat),acesta parcurge mai multe etape:

-nasterea sa,la capatul unui lung sir de reincarnari,intr-o familie priciara pri cea de-a doua casta,cea a domnitorilor si cea a razboinicilor ;

-parasirea familiei si constientizarea drumului sau spiritual,prin intalnirile decisive un batran parasit,cu un bolnav,cu un cortegiu funerar si cu un ascet ;

-perioada de pregrinari,intalniri cu alti intelepti,asceza si meditatie asupra existentei umane ;

-atingerea stari de bodhi(trezirea,intelegerea,inteligenta) ; odata cu eliberarea din ciclul reincarnarilor si cu atingerea adevarului,a cunoasteri existentei se va numi Buddha ;

-activitatea de propovaduire a invataturi sacre prin cuvant,pana la moartea sa,in aceasta etapa Buddha elaborand si regulile fundamentale ale comunitatilor monastice budiste

 

Invatatura budista se bazeaza pe patru principii fundamentale :

- adevarul despre durere . Orice forma de existenta este suferinta,chiar si ceea ce pare placere sau fericire,pentru ca totul este si imperfect si supus schimbari.

- adevarul despreoriginea dureri. Cauza suferintei este in karma (fapte),care provoaca dorinta de placere si de putere si pron aceasta,reintrarea in ciclul reincarnari

- adevarul despre inlaturare . Eliberarea de suferinta este posibila numai prin inlaturarea dorintelor.Aceasta inlaturare conduce la dobandirea stari de nirvana-stare de fericire vesnica,in care dispare orice dorinta . Sinuciderea nu este o solutie pentru indepartarea suferintei si nu absolva omul de povara reincarnari .

- adevarul despre cale. La inlaturarea suferintelor se ajunge pe un drum parcurs prin opt cai : opinie corecta,gandire corecta,vorbire corecta,activitate corecta,mijloace de existenta corecte,efort corect,atentie corecta,concentrare corecta.

   Invatatura lui Buddha nu este o simpla revelatie a naturi lucrurilor,ci o metoda prin care se ajunge la cunoasterea perfecta.In budism nu exista Dumnezeu sau un Creator suprem . Omul poate ajunge la adevar prin disciplina mentala si pron dezvoltarea capacitatilor interiore.Pentru aceasta,budismul preia din hinduism tehnicile yoga de meditatie si de asceza . Intreaga invatatura budista este cuprinsa in doua categori de scriere : sutra (contin invataturile rostite de Buddha) si sastra (sunt compuse de catre urmasi lui Buddha).Aceste categori de texte reprezinta invataturi privind faptele bune si rolul acestora in rolul reincarnarilor,regulile vitii monale,tehnicile de yoga de meditatie si de asceza .

   Treptat,in budism au aparut numeroase controverse referitoare la modul in care trebuiau indeplinite ritualurile la temple si la modul in care trebuia aplicata practic noua invatatura religioasa . Calugari se concentrau doar asupra desavarsire personale , prin practici ascetice severe,iar laicii considerau ca alaturi de asceza trebuie sa se aiba in vedere si alte forme de manifestare a vitii religioase,care se ofera in perspectiva larga asupra aspectelor sociale. Au aparut astfel numeroase scoli si secte care s-au in doua ramuri:hinayana si mahayana.

   Hinayana (micul vehicul)este forma caracteristica vietii monahale . Adepti acestui curent considera ca se poate ajunge la iluminare doar prin forte proprii si sustin ca aceasta este posibil numai pentru cei alesi , care intra in comunitatea monastica .

   Mahayana (marele vhicul)este forma cea mai raspandita a budismului . Conform acestui curent,fiecare om poate ajunge la iluminarea la care a ajuns Buddha . Pentru aceasta,practicile austere trebuie inlocuite cu atitudin pozitive fata de celelalte fiinte si cu credinta in ajutorul lui Buddha . O caracteristica a acestui curent este ridicarea si venerarea de statui reprezentandu-l pe Buddha .

   Incepand cu secolul al VI d.Hr. ,s-a dezvoltat o noua forma de practicare a budismului,numita Tantrayana (vehiculul de diamant).Aceasta noua ramura a budismului se deosebeste de cele lalte doua prin faptul ca utilizeaza practici precum: idolatria,magia,imoralitatea voita,ca forme prin care se poate ajunge la iluminare.Foarte importante pentru ritualul tantric sunt mantra si mudra . Aceasta noua ramura a budismului a pus accent pe importanta maestrului (Guru)transmiterea invataturi catre ucenic si pe rolul trupului ca modalitate de a ajunge la iluminare .

   Viata ritula in budism este constituita din ceremoni in care sunt reprezentate ofrande precum si din ritualuri de venerare a lui Buddha.Spre deosebire de crestinizm,iudaism si islam , budisti nu adreseaza rugaciuni Maestrului,ci trebuie doar sa ii urmeze invatatura.

   Din India,budismul s-a raspandit in multe tari din Asia,in Europa si America.

 

GABI DEFTA DESIGN © Toate drepturile rezervate.

www.educatie.religioasa.go.ro